31-12-03

Interview Gimli 'We moeten dit jaar wel een Oscar krijgen'

Drie jaar lang ploeterde hij met een zestig kilogram zware uitrusting door de Nieuw-Zeelandse modder. Hij spendeerde dagelijks zo'n zes uur achter de make-uptafel en verwenste meermaals regisseur Peter Jackson voor het masker dat hem moest omvormen tot een waarheidsgetrouwe, strijdlustige en luidruchtige dwerg. Sinds kort zijn de laatste scènes van The Return of the King, het slotstuk van The Lord of the Rings-trilogie, ingeblikt en kan acteur John Rhys-Davies zich, wellicht, opnieuw wijden aan Shakespeare-karakters. 'Het zou nonsens zijn dit derde en beste deel niet met een Oscar te bekronen.'
 
'Ik heb nooit in Peter Jackson geloofd", begint hij. "Echt niet. Goed, ik kende hem als regisseur van enkele kleinere, niet onaardige films, maar om dan meteen te stellen dat hij de ideale man zou zijn om deze trilogie te verfilmen? Hm, niet echt. Wat zou jij ervan denken als op een dag een niet onaardig automonteur je plots meevraagt op de doopvlucht van zijn zelfgemaakte vliegtuig? Bovendien was ik geen Tolkien-fan, zag ik zwaar op tegen het lange verblijf in Nieuw-Zeeland, wenste ik niet dagelijks zes uur op de make-upafdeling te kamperen en geloofde ik nooit in Nieuw-Zeeland als mogelijke filmindustrie.
 
"Kijk, iedereen kan een film draaien. Een kleine filmindustrie, waar ook ter wereld, kan schitterende films voortbrengen. Maar iedereen die in de filmbusiness werkt, weet dat je voor een monsterproductie een gigantische grote industrie achter je moet hebben staan. En Nieuw-Zeeland zou zo een epische film, (benadrukt) met om en bij de twintig hoofdpersonages, moeten dragen? Don't think so. Dit project was immers gigantisch. Er zouden zo'n 25.000 mensen aan meewerken. (Grijnzend) Weet je, naar het einde toe durfden we zelfs wel eens grappend opmerken dat iedere Nieuw-Zeelander met een rijbewijs aan de film heeft meegewerkt."

John Rhys-Davies' hart lag afgelopen zaterdag op zijn tong, in het voor de pers gereserveerde zaaltje op de Gentse FACTS-beurs. De aan de Royal Academy of Arts afgestudeerde veteraan (59), spilfiguur in een kleine dertig Shakespeare-theaterstukken en een honderdtal televisieseries (Shogun, Slider, Star Trek, Voyager, The Incredible Hulk en I, Claudius) en bioscoopfilms als Victor/Victoria, Raiders of the Last Ark en Indiana Jones and the Last Crusade, blikte er terug op zijn aandeel als een van de leden van het reisgezelschap onder leiding van de hobbit Frodo in het filmepos Lord of the Rings. De man die in die indrukwekkende trilogie de luidruchtige en strijdlustige dwerg Gimli gestalte gaf en ook de oude ent Treebeard van een stem voorzag, zakte niet enkel naar Gent af ter promotie van The Return of the King, het in december te verwachten slotdeel van Peter Jacksons filmtrilogie, maar ook voor een al even populair nevenproduct ervan: het op dat slotdeel gebaseerde game van spelfabrikant Electronic Arts.
 
Voor dat third person action-game, dat pas op 13 november het daglicht mag aanschouwen en verkrijgbaar zal zijn op PC, PS2, XBox, NGC en GBA, leende Rhys-Davies zijn stem, werden de bewegingen van de acteurs geïntegreerd en leverden de spelontwikkelaars naadloze overgangen af tussen film- en gamefragmenten. Nog nooit heeft een game zoveel hulp en inbreng gekregen van de filmstudio zelf, klonk het apetrots. Hoewel het game centraal stond en vooral gamejournalisten waren afgezakt naar de persmeeting, vuurden ook zij vooral vragen over de totstandkoming van de film af.
 
Meer dan een uur lang entertainde de Britse acteur zijn enthousiast publiek met anekdotes en door stemmen te imiteren. Eerst overbluft hij een vraag over dwergwerpen door met onvervalste, loeiharde Gimli-stem de journalist er op te wijzen dat zulke vragen erg gevoelig liggen onder dwergen, dan haalt hij een gevoelig onderwerp als de dood aan door zijn vliegtuigcrash in 1985 aan te halen, kaatst hij de vraag terug wanneer hem gevraagd wordt welke acteur zijn leven moet verfilmen of flatteert hij de gamesbusiness door te beweren dat de reactiesnelheid en het nemen van beslissingen bij gamers in gunstige zin evolueert. Hij roemt zijn zoon als het op het spelen van games aankomt en prijst hem opnieuw voor het feit dat hij zijn vader heeft kunnen overtuigen om aan de Lord of the Rings-filmtrilogie mee te werken.
"'Papa', zei hij, 'boekwinkels over de hele wereld hebben minstens een metertje Tolkien-boeken in hun rekken. Besef je wel wat een impact dat heeft als al die mensen ook naar de film gaan kijken?!' Dat zette me aan het denken, net als de uitspraak van mijn agent: (grijnzend) 'John, als je dit niet aanvaardt,denk ik niet dat ik nog langer je agent kan zijn.'" Rhys-Davies wantrouwen werd snel weggewerkt toen hij op Nieuw-Zeelandse bodem elk productiedepartement, van de kostuum- en wapenafdeling tot het make-upteam en de decorploeg, bezocht. "Toen besefte ik pas wat een uitzonderlijke expertise er aanwezig was. Nog even later zag ik Jackson regisseren en raakte ik in de ban van dit project.

"Ik ben er dan ook trots op dat ik als allereerste, op de eerste persconferentie, de sceptische journalisten heb gezegd dat ze er geen enkel idee van hadden met wat voor een groots project we bezig waren. Dit zou een van de films worden die over twintig jaar nog in de toptien van de beste films zou staan. (grinnikt) Toen ik dat zei, zag ik Peter Jackson zijn handen voor zijn ogen houden, zo van 'oh, my god!'. Maar ik meende het. En ik meen het nog steeds."
 
Niet dat Rhys-Davies zich zijn rol soms niet beklaagde. Hij heeft gevloekt en getierd wanneer hij voor de make-uptafel moest plaatsnemen en zijn Gimli-gezicht ellendig traag tot stand zag komen. Zelf heeft hij het over zes uur make-up per dag. "En dan die bijl. Zo vreselijk zwaar. Jackson vroeg me ooit om een gevechtsscène op mijn knieën op te nemen. Ik ging op mijn knieën zitten, wierp die loodzware bijl naar achteren en dan plots naar voren, om pardoes met mijn gezicht in de modder te vallen. Vreselijk, want dat betekende: opnieuw naar de make-up."
Hoewel hij de rol van Gimli op een soort perverse manier wel interessant en makkelijk vond, baarde vooral de stokoude ent Treebeard hem kopzorgen. "Treebeard bezorgde me slapeloze nachten. Ik vroeg me af hoe bomen praten, hoe ze denken. We wisten dat het het oudste wezen op Midden-Aarde was, dat het ontzettend veel had gereisd. Dus moest hij een soort taaltje spreken waarin heel wat dialecten samenvloeiden. We wisten ook dat hij zich alles kon herinneren, maar dat zijn processor uiterst traag was. We hebben geëxperimenteerd met geluiden en speelden het onder meer vertraagd af. Maar dat leverde enkel een soort walvisgeluid op. Simpel was het niet. In elke Disney-film van de laatste decennia zie je immers sprekende oude bomen. De toon die Treebeard in de film moest neerzetten, moest meteen de juiste zijn, anders krijg je een slap Disney-afkooksel. We hebben er zelfs over gesproken om de ent er uit te halen, maar dat kon volgens Jackson niet omdat we dan de fans zouden bedriegen. Uiteindelijk hebben we het heel basic gehouden, door (laat de woorden ontzettend traag van zijn tong rollen) ont...zet...tend... traag...te...spreken..."
 
Hoewel de spelontwikkelaars van Electronic Arts er alles aan gedaan hebben om de gelijkenis tussen de acteur in de film en de uit pixels bestaande figuur uit het game zo geloofwaardig mogelijk te maken, gelooft Rhys-Davies niet dat acteurs van vlees en bloed moeten vrezen voor hun job. "De digitale techniek die gebruikt werd voor Lord of the Rings is fascinerend. Elk beeld is digitaal bewerkt. Maar dat speelt niet altijd in het voordeel van films. Heb je Pearl Harbour gezien? Ik hou van oorlogsscènes, maar dat was zo extreem digitaal bewerkt dat het me niet kon boeien. Er ontbrak iets. Het was niet echt. Tuurlijk zou Gimli volledig uit pixels kunnen bestaan, maar ik vraag me af of alle karakteristieken dan behouden blijven en of je de film een hart kunt geven?"
 
Of het gerucht klopt dat elke hoofdrolspeler na het inblikken van de laatste scènes een tatoeage heeft laten zetten, wil iemand nog weten. Rhys-Davies grijnst, laat zijn zware Gimli-stem door de ruimte galmen en omzeilt daardoor, nog maar eens, handig de vraag. "Ach, dat is weer zo'n idee van die stinkende rot-hobbits, die een moment van broederliefde hebben moeten invullen. Maar de dwerg was er niet bij. Want waar was de dwerg? In de maquillagekamer! Alweer! Worstelend met zijn make-up. Ach, met alle respect, maar als ik na het draaien van elke film een tatoeage zou laten zetten, was ik een wandelend billboard. (Opnieuw met loeiharde Gimli-stem) En als je denkt dat ik mijn huid door een dronken Maori ga laten penetreren, ben je goed gek."
 
Overigens omschrijft Rhys-Davies de sfeer in de afgelopen drie jaar als buitengewone samenhorigheid, een aspect dat ondertussen wel bij elk interview met Lord of the Rings-acteurs de kop opsteekt. "Er was geen rivaliteit, geen bitching, geen egotripperij. Niets van dat alles. Zonder uitzondering zullen alle acteurs voor Jackson door het vuur gaan." Letterlijk, stipuleert de acteur. "Als hij morgen zegt dat een lava-uitbarsting ergens ter wereld een fijn decor zou opleveren om nog enkele scènes in te blikken, dan zullen we er allemaal staan. Zelfs als hij zou opmerken dat er mogelijk gewonden kunnen vallen. Ik meen het echt. Iedereen wil opnieuw met hem samenwerken. (lacht) Toen de geruchten de kop opstaken dat hij een nieuwe King Kong-film zou maken, liepen we allemaal als apen over de set (imiteert een gorilla) om hem te laten zien dat we de geschikte hoofdrolspelers waren. "Ik zal je eens wat vertellen: zelfs als het zou betekenen dat ik daar uren voor in de make-upkamer zou moeten zitten, dan nog zou ik met hem willen werken. Geloof me, ik heb met de besten en slechtsten gewerkt en ik beschouw hem als een van de knapste drie nog levende regisseurs. We móéten dit jaar wel een Oscar krijgen. Het zou nonsens zijn dit derde en beste deel niet te bekronen."
 
'Ik heb met de besten en met de slechtsten gewerkt, en ik beschouw Peter Jackson als een van de knapste drie nog levende regisseurs'
 
Geert De Weyer - De Morgen. 
2003-10-13

12:21 Gepost door frodo | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.